Så annonserar du på Google Ads steg för steg

I detta avsnitt så visar vi hur du annonserar på Google Ads steg för steg och varför du ska använda Google Ads för dina kampanjer på kort sikt för att öka din synlighet på Google och hur du gör steg för steg för att hantera och optimera dina kampanjer på Google Ads.


I dag görs det 55 miljoner sökningar på Google i Sverige varje dag och 8 av 10 köpprocesser börjar på Google. Varje gång det görs en sökning på Google har du möjlighet att exponera din hemsida för en potentiell kund som letar efter svar som just du kan hjälpa till med.

Hur gör man för att bli sökbar på Google?

Lektion 7 online kurs Google Als

Google Ads är en annonsauktion

Så annonserar du på Google steg för steg. För att du ska ranka högt på Google med din annons behöver du ha rätt budbelopp, en relevant annons, kvalitet på målsidan och använda tillägg och andra annonsformat.

Google Ads struktur

• Varje kampanj har en egen budget och egna inställningar.
• Varje kampanj fokuserar på ett verksamhetsmål.
• Och ett geografiskt område.

Konto = e-postadress och lösenord samt faktureringsuppgifter.
Kampanj = Budgetinställningar.
Annonsgrupper = Annonser och sökord.

Så optimera du din annonsering på Google:

• Så annonserar du på Google steg för steg. Ha en genomtänkt hemsida med tydliga mål som du vill att besökarna ska uppfylla.
• Driv in RÄTT besökare till relevanta sidor på din hemsida.
• Annonsera lokalt eller globalt.
• Nå rätt personer vid rätt tillfälle.
• Nå dina kunder utifrån vilken enhet de använder.
• Du kan mäta, testa och analysera din annonskampanj dygnet runt.


Öka din synlighet på Google. Du kan exponera din hemsida i samma ögonblick som en potentiell kund letar efter svar som du kan hjälpa med.

Så kommer du igång att annonsera steg för steg på Google.

Börja med att registrera ditt konto.

1. Gå in på Google ads.google.com
2. Ange vilken e-postadress du vill använda för att logga in på ditt nya Google Ads-konto.
3. Ange webbadressen till företaget du vill annonsera om.
4. Klicka på Fortsätt.
5. Logga in på ditt befintliga Google-kontot eller skapa ett nytt. Du kan “googla” på rabattkupong för Google Ads som ny kund.
Skapa din Google Ads kampanj.

1. Välj ditt marknadsföringsmål 

Lektion 8 Google Ads

• Försäljning. • Potentiella kunder. • Trafik till webbplatsen. • Öka antalet webbesök. • Få fler telefonsamtal. • Öka antalet butiksbesök. Övervägande av produkt och varumärke. • Varumärkesmedvetenhet och räckvidd. • Appkampanj.

Klicka på “kampanjer” och + kampanj.

2. Nästa steg är att välja kampanjtyp

Lektion 8 Google Ads

Så annonserar du på Google steg för steg.

Kampanjtyper:
• Sök och Display.
• Shopping.
• Video.
• Smart.
• Discovery.

Söknätverk med display-nätverk:
Displaynätverket ger annonsören en mängd olika möjligheter till att synas med både text-, bild- och videoannonser på stora webbplatser som Youtube.

Shopping annonser
Om du är detaljist, kan du använda shopping kampanjer när du vill marknadsföra ditt online sortiment och lokala sortiment, öka trafiken till din webbplats och din lokala butik och hitta potentiella kunder. Shoppingannonser innehåller en bild på din produkt samt dess titel, pris, namnet på din butik.

Video – YouTube:
Annonsera på YouTube med text – bild- och videoannonser gör du genom Google Ads. Förannonser visas före andra videoklipp. Övriga videoannonser visas när videoklippen spelas upp och i sökresultaten. TrueView Instream är en videoannons som visas innan ett videoklipp på YouTube där annonsören betalar bara för hela visningar. Går att klicka bort annonsen efter 5 sekunder vilket gör att alla bortklickade annonser är kostnadsfria.

Lektion 8 Google Ads

3. Välj budstrategi

 KLICK = Trafik till webbplatsen (CPC).

VISNINGAR = När du vill öka varumärkeskännedomen. (CPM).

KONVERTERINGAR = Få kunderna att göra något konkret på din webbplats. (CPA).

Lektion 8 Google Ads

4. Skapa annonsgrupp. En annonsgrupp innehåller en eller flera annonser som riktar sig till en delad uppsättning sökord. Varje kampanj består av en eller flera annonsgrupper. Använd annonsgrupper för att ordna dina annonser.

Lektion 8 online kurs Google Als

5. Välj matchningstyper för dina sökord

Sökordsmatchningstyperna bestämmer vilka sökningar som kan göra att din annons visas. Väljer du bred matchning kan en bred målgrupp se din annons och väljer du exakt matchning kan du inrikta dig på specifika kundgrupper. lägg till negativa sökord (-) för att förhindra att dina annonser visas vid irrelevanta sökningar.

Bred matchning: 
När du använder bred matchning, visas dina annonser automatiskt för relevanta varianter av dina sökord, även om termerna inte finns med i dina sökordslistor. Det ger flera fördelar: du kan få fler att besöka din webbplats, du kan lägga mindre tid på att skapa sökordslistor och du kan fokusera dina utgifter på sökord som fungerar.

Frasmatchning:
En sökordsinställning som gör att din annons visas endast om en sökning innehåller just den frasen i sökordet, med ytterligare ord före eller efter. Det frasmatchande sökordet “ekologisk bomull” kan medföra att annonsen visas om någon söker med “ekologisk bomull”, “köp ekologisk bomull” och “recensioner av ekologisk bomull”.

Exakt matchning: 
En sökordsinställning som innebär att din annons bara kan visas vid sökningar med ditt sökord eller liknande varianter av det.

ADRANK – KVALITETSRESULTAT:
Hur kan du få högre kvalitet på mina Ads annonser? De viktigaste faktorerna som påverkar kvalitetsresultatet är:
• Bud X kr.
• Förväntad klickfrekvens.
• Annonsens relevans.
•Användarens upplevelse av målsidan.
Mäts med en siffra 1-10 där 10 är det högsta och det som du ska sträva efter.

Vill du göra hela onlinekursen “Lär dig grunderna med digital marknadsföring”? Registrera dig här:

6. Skapa din textannons

Tänk på att din annons ska vara:

Tydlig, saklig och relevant

1. Skriv in din slutliga webbadress dvs. din “landningssida” dit du vill att dina besökare ska komma efter att man har klickat på din annons.

2. Skriv rubrik 1, 2 och 3. Max 30 tecken. Tänk på att ha med dina sökord i rubrikerna och gör rubrikerna säljande. Rabatt, fri frakt etc.

3. Skriv in beskrivande texter som berättar mer om ditt företag och erbjudande. Max 90 tecken.

Tips för en bra textannons:


• Framhäv det som gör dig unik. Fri frakt etc.? Visa på det som ger dig en fördel framför konkurrenterna.
• Ta med priser, kampanjer och exklusiva erbjudanden. Folk använder ofta Google Sök för att fatta beslut. Ge dem det de behöver för att bestämma sig.
• Ta med minst ett av dina sökord. Sökord i annonstexten visar hur relevant din annons är för vad folk vill ha.
• Matcha annonsen med målsidan. Ta en titt på sidan du länkar till från din annons (målsidan) och se till att erbjudanden eller produkterna i annonsen finns där.

Mät och följ upp din kampanj

SAMMANFATTNING GOOGLE ADS OCH 7 BRA TIPS.

1. Välj relevanta sökord och revidera dem allt efter som.
2. Sätt en realistisk budget.
3. Var noga med rubriker och text i dina annonser.
4. Det är viktigt att besökaren kommer till rätt landningssida när hon klickar på din annons.
5. Använd platslänkar till olika delar av din sajt.
6. Mät och följ upp din kampanj för att se vilka sökord som fungerar och inte fungerar.
7. Vill du mäta köp, ifyllda intresseanmälningar eller annat som leder till avslut på din sajt kan du lägga till s.k. konverteringsspårning.

Du kommer nu att få fem frågor som är kopplade till lektion 7 för att du ska veta om du har förstått avsnittet. Du har två minuter på dig att svara på frågorna och du behöver 4 rätt av fem för att vara godkänd. Lycka till.

Onlinekurs i digital marknadsföring

Lektion 1. Ett helt nytt medielandskap

Lektion 8. Mäta och utvärdera att du lyckas

Free
Online kurs Annonsera på Google Das

Lektion 7. Få nya kunder på Google.

Online kurs annonsera på sociala medier

Lektion 6. Så annonserar du på sociala medier steg för steg

Grundkurs digital marknadsföring

Lektion 5. Hur sökoptimerar man sin hemsida?

utbildning och rådgivning i digital marknadsföring

Lektion 4. Nå dina mål och syfte med hemsidan

Öka trafiken till din hemsida

Lektion 2. Så får du fler kunder på nätet

https://youtu.be/7znRiuGO-SA

Varukorg