Så tar du fram en strategi för sociala medier

Ämne
Material

Lektion 6 i online kurs i digital marknadsföring handlar om hur du tar fram en strategi för sociala medier. Börja med att fundera på vad som är ditt syfte med sociala medier. Det kan finnas många olika syften till er närvaro på sociala medier.

online kurs digital marknadsföring

Olika syften varför du ska synas på sociala medier

Du kan ha olika mål och syften varför du ska ha en närvaro på sociala medier.

• Det kan handla om kris kommunikation för att med företagets egna kanaler nå ut snabbt och ta initiativ för att inte hamna i försvarsläge.
• Det kan hjälpa dig att bygga och öka kännedomen om ditt varumärke.
• Förbättra kundrelationer genom att löpande hålla kundkontakt och att ge kunden inblick i din verksamhet.

Ving använder Instagram för att produktutveckla deras resor i ett nära samarbete med sina kunder.


• Genom dialog med dina följare kan du få feedback om vad dina kunder tycker om dina produkter och även få tips hur du kan utveckla produkterna och att snabbt nå ut och vid rätt tidpunkt med information till dina kunder om t ex nya produkter.

Så tar du fram en strategi för sociala medier

online kurs digital marknadsföring

Modell: Online kurs i digital marknadsföring. Strategi sociala medier. Källa: Action Marketing.

Vem? Hur ser din målgrupp ut?

Inom digital marknadsföring är det oerhört viktigt att du kan definiera din målgrupp dvs. de du vill nå med ditt innehåll. Ta fram en strategi för sociala medier. Hur ska du nå ut på sociala medier? Försök att definiera din målgrupp.

Desto mer exakt du kan bestämma din målgrupp desto mer kan du få ut av din närvaro på sociala medier. Målgruppen kan definieras utifrån ålder, kön, geografi, intressen, bransch, yrke etc.

Var? Vilka kanaler ska du välja för att nå din målgrupp?


Välj sedan kanal där du kan nå din målgrupp. På Facebook når du 74 % av Sveriges befolkning. 32 % av Facebook användarna är inne på Facebook dagligen. I dag når dina inlägg på din sida bara en liten % av de som följer din sida. Därför kan du använda Facebook Ads Manager för att nå ut till fler och bättre nå din exakta målgrupp.

online kurs i digital marknadsföring
Källa Svenskarna och Internet. De största sociala medier kanalerna.
Källa: Svenskarna och internet

Vad? Vilket innehåll ska du publicera som engagerar din målgrupp?


När du ska ta fram en strategi för sociala medier skulle jag vilja påstå att innehållet är det absolut viktigaste för att lyckas i sociala medier. Du behöver ett relevant innehåll som utgår från din målgrupp och skapar värde för dina följare. Gör en innehållsplan och schemalägg dina Facebook inlägg. Var, vad och när ska du publicera ditt innehåll?

Ta fram en innehåll och distributionsstrategi

Variera gärna innehållet med såväl kampanjinnehåll som mera statiskt innehåll så att du får ett varierande och intressant flöde. Det finns olika praktiska verktyg att använda för att schemalägga dina inlägg på ett ställe. Ett av de mest använda verktygen är www.hootsuite.com som också är gratis för tre kanaler.

Anpassa ditt innehåll efter kundens köpresa


Tänk på att för att bli nådd krävs att bilder, budskap och innehåll anpassas efter kundens köpresa.

Källa Action Marketing. Köpresans olika faser.
online kurs digital marknadsföring
Källa: Hootsuite. Online kurs i digital marknadsföring

När? Och hur ofta ska du göra era inlägg?


Vilken är rätt tid på dagen att göra dina inlägg? Svaret är när din målgrupp är online. I Facebook verktyget kan du under rubriken statistik och inlägg exakt se när dina gillare är inloggade. Hur ofta du ska göra dina inlägg? Svaret är ofta och frekvent 2-5 ggr/veckan. Återanvänd gärna ditt material, lyft fram olika delar av materialet. Du kan vara säker på att inte alla dina följare har sett dina tidigare inlägg.

Övningar strategi sociala medier för ditt företag

Så tar du fram en strategi för sociala medier för ditt företag.

Genom att svara på nedan frågor om sociala medier skapar du en enkel strategiplan för ditt företag att använda.

1. Varför skall du synas i sociala medier? (Syftet kan vara kris kommunikation, bygga varumärket & öka kännedomen, förbättra kundrelationer, produktutveckla, rådgivning, ha en nyhetskanal m.m.)


2. Vilket är ditt syfte med din sociala närvaro? Är det kopplat till dina affärsmål?


3. Vem vill du nå? Vilka är dina målgrupper som har störst behov av dina produkter/tjänster?


4. Hur ska du nå dina målgrupper?
I vilka kanaler finns dina målgrupper? (Tänk på att välja kanaler där du tror att du har dina potentiella kunder.)


5. Vilket innehåll önskar användarna? Hur kan ditt innehåll skapa värde för målgruppen? (Var i köpresan finns dina kunder? (Början, mitten eller slutet?)

6. Har du en innehållsplan? För ditt innehåll i valda sociala medier? Som ger svar på Var? Vad? När?


7. Sätt upp konkreta mål! Hur ska du kunna mäta att du når dina mål? Följ upp målen. (Se nedan)


Mål att mäta:

  • Antalet gillamarkeringar/totala antalet följare
  • Antalet kommentarer/
  • Antalet delningar/
  • Trafik till hemsidan
  • Leads – Anmälningar via ett formulär, nedladdningar m.m.

Vill du göra hela kursen? Nu 695:- mot ord.pris 995:-. Gäller t o m 31/12.20. Var vänlig registrera dig.



Så lyckas du med din Facebook sida

• Content is King. Bra innehåll som hjälper dina följare leder till fler och mer engagerade kontakter.
• Dela annat intressant och relevant material inom ditt område.
• Lyssna på synpunkter från dina kontakter och svara på dem.
• Max 10 % reklam.
• Engagera dina följare och ställ frågor.
• Publicera mer personligt innehåll.
• Annonsera till ditt företags exakta målgrupp för att öka räckvidden.
• Uppdatera ofta och ha kontinuitet.
• Vårda dina befintliga kontakter.
• Ha tålamod. Relationer tar tid att bygga och man måste förtjäna målgruppens förtroende.

Varför ska du annonsera på Facebook?


I dag når dina inlägg på en Facebooksida bara ett begränsat antal av dina följare. Antalet som ser dina inlägg styrs av Facebooks algoritm utifrån relevans. Därför behöver du annonsera för att nå din exakta målgrupp och hitta fler kunder.

  • 76% av alla svenskar finns på Facebook och 53 % dagligen.
  • Facebook är världens största sociala nätverk.
  • Lägre användning i ålder 12-15 år men ökar bland föräldrar generationen. Av Facebook användarna använder flest Messenger.
  • Framförallt inom 16-35 år.
  • Engagemanget däremot minskar. Färre lägger ut bilder, skriver eller delar andras inlägg. Källa: Svenskarna och Internet 2018
online kurs digital marknadsföring
Källa: Facebook Ads Manager. Online kurs i digital marknadsföring.

Facebook Ads Manager

• Du kan använda Facebooks Ads Managers avancerade annonsverktyg och rikta din annonsering till målgrupper som visar intresse för vad du erbjuder och nå helt nya personer.
• Du kan testa och mäta resultatet omedelbart, både under kampanjen och efter.
• Du kan använda ”retargeting” för att nå de som har besökt din webbplats utan att konvertera och påminna dem med annonser i deras Facebookflöde. Det ger högre konverteringsgrad än att rikta sig till ”kalla” målgrupper.

Vad kostar det att annonsera?

• Du bestämmer själv hur mycket pengar du vill lägga per dag eller månad. Ditt belopp kommer aldrig att överstiga din budget.
Daglig budget: Genomsnittligt belopp du vill spendera per dag.
Livstidsbudget: Det totala belopp under en utvald tidsperiod/kampanj.

Du betalar enligt CPC (Cost Per Click) eller CPM (Cost Per Mille).
• Kostnaden per visning eller klick på dina Facebook annonser baseras på ett auktionssystem där många olika annonser från olika aktörer konkurrerar om samma målgrupper.
• Annonsauktionen avgör vilka annonser som ska visas och för vilka personer.

Så här annonserar du på Facebook Ads Manager steg för steg

När du annonserar ska du skilja mellan :


1. Organiskt inlägg ingen budget.
2. Sponsrat inlägg i sidhanteraren eller Ads Manager.
3. Annonsera i Facebook Ads Manager.

Källa: Online kurs i digital marknadsföring. E-bok Så annonserar du på Facebook och Google

Ladda ner vår e-bok “Så annonserar du steg för steg på Google och sociala medier”.

Om du klickar på ikonen “Material” på online kurs i digital marknadsföring kan du ladda ner vår e-bok som pdf “Så annonserar du steg för steg på Google och sociala medier”. Här får du tips och lär dig hur de olika digitala annonsverktygen fungerar på sociala medier och Google.

Börja med att Installera Facebook Ads Manager. https://sv-se.facebook.com/business/tools/ads-manager

Facebooks kampanjstruktur
1. Kampanjnivå
2. Ad Set
3. Annons

Så här gör du steg för steg för att annonsera på Facebook Ads Manager:

Steg 1 Välj ditt marknadsföringsmål.

lektion 6 sociala medier online kurs
Källa: Facebook Ads Manager. Onlinekurs i digital marknadsföring

Målet du väljer ska stämma överens med dina övergripande affärsmål och för din strategi för sociala medier. Börja med att fundera på:
• Vad är ditt syfte med din annonskampanj?
• Vad ska du publicera? Vilka kanaler? När? Vilka är dina mål?
• Målgrupp: Vem vill du nå? Du vill inte nå alla. Du vill nå rätt människor. Definiera din målgrupp. Desto mer exakt du kan definiera målgruppen desto mer kan du få ut av din annonsering.

Köpresan: Tänk på att för att bli nådd krävs att bilder, budskap och innehåll anpassas efter kundens köpresa.

Källa: Action Marketing online kurs digital marknadsföring

Steg 2. AD SET. Välj din målgrupp, budget, schema…..

Ad Set styr hur din annons ska köras.

Här skapar du en målgrupp med Facebooks målgrupps alternativ.

Lektion 6 sociala medier onlinekurs
Källa: Facebook Ads Manager. Online kurs i digital marknadsföring.

Målgrupp 1: Alla på Facebook. Nya kunder. • Plats • Demografi • Beteende • Intressen etc.
Målgrupp 2 : Personer som är kopplade till din sida. Vilka är dina följare på Facebook? Inte säkert att dina följare och deras vänner matchar din typiska kund. Men kanske har du som mål att öka gruppen följare.
Målgrupp 3: En anpassad målgrupp – Personer som redan känner till ditt företag. Kan vara prenumeranter av ditt nyhetsbrev, svarat på evenemang, besökt Instagram och Facebook sidan. Besökt din webbplats m.m. Look-alike.

Bestäm budget och schema.

Du ställer in budget och schema.

Källa: Facebook Ads Manager. Online kurs i digital marknadsföring.

Välj: Dagliga budget eller livstids budget. Välj din budstrategi:
Betala per klick (CPC) eller exponering (CPM).

Välj plattform och enheter. För vilka som ska se dina annonser.
Plattformar: • Facebook. • Instagram. • Messenger. • Audience Network.
Placeringar: • Flöden. • Händelser. • Instream. • Sök. • Meddelanden. • Artikel. • Appar & webbplatser.

Steg 3 Skapa din annons.

Lektion 6 sociala medier onlinekurs
Källa: Facebook Ads Manager. Online kurs i digital marknadsföring

På annonsnivå väljer du annonsinnehåll som bilder, film, texter och CTA knapp.

Olika annonsformat som du kan använda.
• Carousel • Video • Stories • Messenger • Bildspel.

Facebook annonsformat Carousel

Designtips för bättre Facebook annonser.

Visa personer som använder din produkt. Skapa annonser som en del av en persons sociala sammanhang. För mycket text kan leda till att din annons visas för färre personer. Koncentrera budskapet. Prova dig fram. Testa olika bilder och format.

I ovan exempel har jag valt marknadsföringsmål “Att skapa medvetenhet om mitt varumärke”.

Jag har också gjort följande val för min annonsering:
1. Annonsformat “Carousel” dvs. jag kan visa upp till 10 bilder eller video.
2. Rubrik är “Hjälp med att annonsera i sociala medier” som visas under bilden bredvid
knappen “läs mer” som länkar till min landningssida.
3. Beskrivningstext är “hitta fler kunder på nätet? Vi är en liten personlig digital byrå med
stort engagemang som gör skillnad.”
4. Webbplatslänk är www.actionmarketing.se/annonsera-i-sociala-medier/
5. Till höger om annonsinnehållet ser du en förhandsgranskning av annonserna på Facebook och Instagram innan du bekräftar och skickar annonsen.
Konfigurera text och länkar.

Till slut: Bekräfta och skicka din annons för godkännande. Följ din annons och justera om så behövs.

online kurs digital marknadsföring
Källa: Online kurs i digital marknadsföring.

10 tips för att lyckas med din Facebook annonsering

1. Definiera din/dina målgrupper. Lönar sig både i antal nya kunder och väl spenderade annonspengar. Ta dig tid att definiera målgrupperna. Vem vill du nå? Är dina leads kalla eller varma? Vill du nå nya eller befintliga kunder?
2. Testa, prova och experimentera. Skapa flera annonser med små skillnader A/B tester för att avgöra vad som fungerar just din målgrupp. Ha koll på CTR.  Intressen.  Annonstext/rubriker.  Bilder m.m.
3. Retargeting – anpassade målgrupper. Återmarknadsföring.  Jobba med retargeting för att nå tidigare besökare på sajten. Bara 2 % av dina webbesökare konverterar vid första besöket.
4. Välj rätt kampanjinriktning. Välj rätt målsättning utifrån dina kunders köpresa. Skapa intresse – Ge mer information – Uppmuntra till köp.
5. Välj plattform och enheter för var dina annonser ska visas.
6. Skapa likeable annonser. Använd alltid bilder i annonserna, det ökar sannolikheten att någon klickar markant. Anpassa den till målgruppen och använd produkten eller något som förmedlar en positiv känsla.
7. Budskap Less is more. Håll rubrik och text kort. Det är mycket brus som dina annonser slåss emot så säkerhetsställ att man snabbt kan ta till sig budskapet. Använd CTA för att få klick.
8. Tänk mobilanpassat. De flesta använder Facebook på sina mobiler. Därför är det viktigt att man mobilanpassar sidan man skickar besökaren till och att man känner igen sig när man kommer till landningssidan.
9. Börja smått och öka. En annons kan kosta så lite eller så mycket du vill. Börja med lite mindre belopp och känn dig fram.
10. Mät och analysera. Använd all mätdata och statistik och lär dig att utvärdera dina annonskampanjer för att få bättre och bättre effekt på dina annonsinvesteringar. Uppföljning och statistik av Facebook kampanj hittar du på Facebbook Business. Här kan du följa upp och hantera dina annonskampanjer. Gå in på Analytics – analyser och rapporter och annonsrapportering.


Därför ska du ha en företagssida på LinkedIn


• 30 % av Sveriges befolkning finns på LinkedIn.
• Hälften av Sveriges företag.
• B2B annonsering, målgrupp företag och ansvarsområden.
• Publicera artiklar som hjälper dina följare.
• Visa att du är expert.


Annonsformat när du ska annonsera på LinkedIn.


Sponsrat innehåll: Bör du använda för att bygga kundrelationer. Sponsra
dina inlägg i Linkedin flödet för att skapa engagemang tidigt i köpresan.


Annonsering på LinkedIn som sponsrade inMail:
Med sponsrade inMail kan du skicka ett inlägg eller annons till en
persons inkorg. Möjliggör att personifiera din annons.


Med LinkedIN Text Ads skapar du snabba och enkla annonser. På samma vis som på
Google Ads och Facebook när du annonserar kan du välja mellan CPC cost per cklick för
att driva leads eller CPM cost per impression för att bygga medvetenhet om ditt varumärke.


Företagssida på Twitter och annonsera

Annonsera på Twitter med annonsformat som “Promoted tweets”, “Twitter-kort” och “Videoklipp”.


• På Twitter når du 22 % av Sveriges befolkning.
• Här kan du snabbt nå ut med korta och konkreta meddelanden
• Här hittar du företag, mediemänniskor, politiker.

Sammanfattning. Så tar du fram en strategi för sociala medier.

  • VEM? Hur ser din målgrupp ut?
  • VAR? Vilka kanaler ska du välja för att nå din målgrupp?
  • VAD? Vilket innehåll ska du publicera som hjälper din målgrupp?
  • NÄR? Hur ofta ska du göra dina inlägg?

Nu har du provat på en lektion? Vill du göra hela online kursen? Nu kampanj 695:- mot 995:- gäller fram till 2020.12.31

Nu kan du prova hela kursen till kampanjpris 695:- mot ord. pris 995:-. Gäller t o m 2020.12.31.



Källa: Video Så tar du fram en strategi för sociala medier. Action Marketing.

Våra e-böcker om marknadsföring hjälper dig som småföretagare att få fler kunder

Nästa lektion 7: Så annonserar du på Google Ads steg för steg.